Projectes que treballem

Projecte Espai Exterior

PROJECTE ZONA VERDA

Sabem que l’infant és curiós per naturalesa i que l’aprenentatge dels 0-3 anys és primordial per al seu desenvolupament.

Partint d’aquestes premisses, de la necessitat d’una educació sostenible i dels beneficis demostrats d’un aprenentatge a l’exterior (beneficis físics i psicològics) ens hem decidit a fer un projecte nou agafant el que ja tenim i plantejant-nos nous reptes. Nous reptes amb la implicació de totes les mestres per tal de poder-ho treballar a totes les aules i fer-ne un projecte transversal. També la implicació de la cuinera que és essencial en aquests aprenentatges i tenint com a responsables ( ja que cal dedicar-hi moltes estones i si no hi ha dedicació no hi ha resultats) en Pau que és treballador de la brigada , coneixedor d’aquest món i a qui li agraden molt els infants i  la directora de la llar d’infants , que ja des de sempre ha portat el treball de l’hort.

Sabem que l’infant té afany explorador, es fa preguntes, crea les seves hipòtesis, busca respostes . Nosaltres volem un infant que  pugui intervenir activament i en un futur esdevenir crític.

A la Llar d’infants tenim una àmplia zona verda, un espai idoni per ampliar un projecte basat en la cura de l’entorn, la protecció a la biodiversitat i l’espai verd, el foment d’hàbits de sostenibilitat i propiciar la lliure experimentació i descoberta així com el lliure moviment i la desconnexió.

BIODIVERSITAT I SOSTENIBILITAT:

Creiem que tots som part de la solució, que no hi podem girar l’esquena i que a les escoles hem d’educar per la sostenibilitat i la biodiversitat. Per això i per tal d’afavorir-ho hem apostat per:

  • L’hort ecològic
  • Herbes aromàtiques , arbres i floració tot l’any.
  • Compostador
  • Hotel d’insectes
  • Caixes niu
  • Menjadores d’ocells

 

L’hort:  un hort ecològic és essencial quan pretenem apropar els infants a la natura i a una alimentació sostenible.

Disposem d’un hivernacle on sobretot hi guardarem el planter.

Pretenem que els nens vegin activitat a l’hort durant tot l’any i per tant preparem allò que podem tenir a cada estació.

Els nens garbellen la terra, planten, trasplanten, reguen, cullen i ho porten a la cuinera. Tanquen el cercle.

Hem plantat herbes aromàtiques farigola, romaní, sàlvia, espígol , herbes que  els nens poden cuidar , fer créixer, collir , conèixer per a què les poden utilitzar i acostumar-se a les seves olors. Amb l’espígol en fan colònia, amb la calèndula oli, amb el romaní i farigola rams per olorar, saquets d’olors,…

Cal dir que el lloc escollit per plantar cada hortalissa o herba no és triat a l’atzar sinó que té un per què. Pot ser que a una planta li agradi més el sol, a l’altra enfilar-se, l’altra la posem prop de les tomaqueres pel pugó ,…

També els nens aprenen que les herbes que no utilitzem les arrenquem i en fem un coixí ( també utilitzem palla) sota les hortalisses per tal que el terra aguanti més la humitat i evitar l’aparició de plantes espontànies.

Cal dir que aprofitem l’hort per fer altres aprenentatges: quina és la planta més alta, de quin color té la flor el carbassó o la maduixera, quina olor ens agrada més , com han de ser els tomàquets per collir-los, sensacions quan toquem i olorem la terra humida, el nom dels insectes que hi ha,…  mil i un aprenentatges que ens permet la natura.

Compostatge: tenim un composta on els nens hi tiren algunes de les restes orgàniques que es generen a la cuina i menjador  i els treballadors de la brigada hi tiraran l’herba que tallen, restes de poda, fulles,… tot per tenir terra natural, sense components químics per tal d’utilitzar a l’hort.

El compostador és una bona eina complementària de l’hort que ens serveix per estimular la biodiversitat ja que acull moltes especies descomponedores importantíssimes per al sòl.

 Hotel d’insectes: els insectes són molt importants en la pol·linització de les plantes i no ens podem arriscar en matar-los amb insecticides. Nosaltres ens hem decidit per un mètode ecològic intervenint en l’ecosistema de l’hort.

Hem fet un hotel d’insectes per tal d’oferir les condicions necessàries als insectes del nostre entorn , que s’hi instal·lin i ens ajudin a controlar el pugó de les plantes que hi tenim. Així també ajudem a la biodiversitat. De mica a mica els insectes aniran ocupant els espais ja que és qüestió de temps que hi trobin el seu lloc. Hi tenim marietes, tisoretes,… que gràcies a la seva alimentació ens ajudaran a mantenir les hortalisses netes de plagues sense utilitzar productes químics moltes vegades perjudicials per al nostre entorn.

Els nens fan observació de les diferents cel·les i disposen de lupes. Mica a mica van coneixent els diferents insectes veient-los sense empipar-los.

Caixes niu per a la nidificació, observació i coneixement dels ocells i si podem del seu cant.

Menjadores per a ocells: Petites menjadores sobretot amb menjar a l’hivern i  també aigua a l’estiu per tal d’alimentar els ocells i que  nosaltres en puguem seguir amb l’observació directa.

Les hem posat a llocs estratègics per tal que els nens i nenes els puguin veure també des de les aules sense que els ocells s’espantin.

ESPAIS DE JOC:

Com diu Francesco Tonucci “jugar per a un infant és retallar un trosset de món i manipular-lo”.

En els espais de joc els nens i nenes practiquen competències socials, motrius, comunicatives,… o sigui els nens gaudeixen, es concentren, dialoguen, aprenen les normes del joc, a guanyar, a perdre, a escollir el que volen fer, a córrer, saltar, lliscar,… a viure tot fent i desfent i això és primordial en la seva educació.

Els infants poden experimentar en tot l’espai, trobar zones amb desnivells on pujar , baixar, moure’s lliurement, fer cabanyes, relaxar-se i mirar els núvols,..

El paper de la mestra és la de donar seguretat i observar als infants deixant que ells siguin els protagonistes del seu aprenentatge, donar-los seguretat amb la seva presència però sense interferir en el seu joc. Respectar el joc lliure dels nens, la seva exploració i concentració. Que sigui el nen qui esculli allò que vol fer i amb qui. També és necessari que la mestra tingui cura del material natural.

Cal tenir present que el pati a l’igual que els altres espais és un element educatiu més.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_20211005_101602 (2)

PROJECTE ZONA VERDA

Sabem que l’infant és curiós per naturalesa i que l’aprenentatge dels 0-3 anys és primordial per al seu desenvolupament.

Partint d’aquestes premisses, de la necessitat d’una educació sostenible i dels beneficis demostrats d’un aprenentatge a l’exterior (beneficis físics i psicològics) ens hem decidit a fer un projecte nou agafant el que ja tenim i plantejant-nos nous reptes. Nous reptes amb la implicació de totes les mestres per tal de poder-ho treballar a totes les aules i fer-ne un projecte transversal. També la implicació de la cuinera que és essencial en aquests aprenentatges i tenint com a responsables ( ja que cal dedicar-hi moltes estones i si no hi ha dedicació no hi ha resultats) en Pau que és treballador de la brigada , coneixedor d’aquest món i a qui li agraden molt els infants i  la directora de la llar d’infants , que ja des de sempre ha portat el treball de l’hort.

Sabem que l’infant té afany explorador, es fa preguntes, crea les seves hipòtesis, busca respostes . Nosaltres volem un infant que  pugui intervenir activament i en un futur esdevenir crític.

A la Llar d’infants tenim una àmplia zona verda, un espai idoni per ampliar un projecte basat en la cura de l’entorn, la protecció a la biodiversitat i l’espai verd, el foment d’hàbits de sostenibilitat i propiciar la lliure experimentació i descoberta així com el lliure moviment i la desconnexió.

BIODIVERSITAT I SOSTENIBILITAT:

Creiem que tots som part de la solució, que no hi podem girar l’esquena i que a les escoles hem d’educar per la sostenibilitat i la biodiversitat. Per això i per tal d’afavorir-ho hem apostat per:

  • Ampliar l’ hort ecològic
  • Tenir un compostador
  • Crear un hotel d’insectes
  • Instal·lar caixes nius per als ocells
  • Posar menjadores d’ocells

 

L’hort:  un hort ecològic és essencial quan pretenem apropar els infants a la natura i a una alimentació sostenible. Ja fa molts anys que tenim un hort, però se’ns ha quedat petit i volem que els nens hi puguin treballar , observar i experimentar més lliurement i amb més espai. Volem que puguin cuidar l’hort i se’l puguin sentir seu.

A la primavera hem plantat enciams, cebes, pebrots, carxofes, carbasses, maduixes, carbassons, albergínies i julivert,  verdures que un cop les collim mirarem que en podem fer i les donarem a la Dolors , la cuinera. També hem iniciat una taula de planter i així els infants veuran que allò que plantem , ho trasplantem a l’hort i  acaba a la cuina. Tanquem el cercle.

Disposem d’un hivernacle on sobretot hi guardarem el planter.

Pretenem que els nens vegin activitat a l’hort durant tot l’any i per tant preparem allò que podem tenir a cada estació.

Hem plantat herbes aromàtiques farigola, romaní, sàlvia, espígol , herbes que  els nens poden cuidar , fer créixer, collir , conèixer per a què les poden utilitzar i acostumar-se a les seves olors. Amb l’espígol en fan colònia, amb la calèndula oli, amb el romaní i farigola rams per olorar, saquets d’olors,…

Finalment també hi tenim caputxines, planta amb flor bona per les amanides i amb propietats diürètiques i antibacterianes. Bona companya de tomaqueres , cogombres i enciams ja que té efectes repel·lents sobre la mosca blanca i els pugons.

Cal dir que el lloc escollit per plantar cada hortalissa o herba no és triat a l’atzar sinó que té un per què. Pot ser que a una planta li agradi més el sol, a l’altra enfilar-se, l’altra la posem prop de les tomaqueres pel pugó ,…

També els nens aprenen que les herbes que no utilitzem les arrenquem i en fem un coixí ( també utilitzem palla) sota les hortalisses per tal que el terra aguanti més la humitat i evitar l’aparició de plantes espontànies.

Al costat de cada planta hi hem posat un rètol per identificar-les, amb la fotografia i el nom. Així els nens s’hi van familiaritzant.

Cal dir que aprofitem l’hort per fer altres aprenentatges: quina és la planta més alta, de quin color té la flor el carbassó o la maduixera, quina olor ens agrada més , com han de ser els tomàquets per collir-los, sensacions quan toquem i olorem la terra humida, el nom dels insectes que hi ha,…  mil i un aprenentatges que ens permet la natura.

 

 

Garbellar                                                    Remenar

 

 

Plantar                                                      Trasplantar

 

 

Recollir

 

 

 

Petita mostra del que hem treballat aquest curs:

 

 

 

 

 

 

 

 

Compostatge: tenim un compostador (el començarem a utilitzar el proper curs) on els nens hi tiraran algunes de les restes orgàniques que es generen a la cuina i menjador  i els treballadors de la brigada hi tiraran l’herba que tallen, restes de poda, fulles,… tot per tenir terra natural, sense components químics per tal d’utilitzar a l’hort.

El compostador és una bona eina complementària de l’hort que ens serveix per estimular la biodiversitat ja que acull moltes especies descomponedores importantíssimes per al sòl.

 

Hotel d’insectes: els insectes són molt importants en la pol·linització de les plantes i no ens podem arriscar en matar-los amb insecticides. Nosaltres ens hem decidit per un mètode ecològic intervenint en l’ecosistema de l’hort.

Hem fet un hotel d’insectes per tal d’oferir les condicions necessàries als insectes del nostre entorn , que s’hi instal·lin i ens ajudin a controlar el pugó de les plantes que hi tenim. Així també ajudem a la biodiversitat. De mica a mica els insectes aniran ocupant els espais ja que és qüestió de temps que hi trobin el seu lloc. Hi tenim marietes, tisoretes,… que gràcies a la seva alimentació ens ajudaran a mantenir les hortalisses netes de plagues sense utilitzar productes químics moltes vegades perjudicials per al nostre entorn.

 

Els nens fan observació de les diferents cel·les i disposen de lupes. Mica a mica van coneixent els diferents insectes veient-los sense empipar-los.

 

Caixes niu per a la nidificació, observació i coneixement dels ocells i si podem del seu cant.

 

 

 

Menjadores per a ocells: Petites menjadores sobretot amb menjar a l’hivern i  també aigua a l’estiu per tal d’alimentar els ocells i que  nosaltres en puguem seguir amb l’observació directa.

Les hem posat a llocs estratègics per tal que els nens i nenes els puguin veure també des de les aules sense que els ocells s’espantin.

 

ESPAIS DE JOC:

Com diu Francesco Tonucci “jugar per a un infant és retallar un trosset de món i manipular-lo”.

En els espais de joc els nens i nenes practiquen competències socials, motrius, comunicatives,… o sigui els nens gaudeixen, es concentren, dialoguen, aprenen les normes del joc, a guanyar, a perdre, a escollir el que volen fer, a córrer, saltar, lliscar,… a viure tot fent i desfent i això és primordial en la seva educació.

Aquest curs aquest espais ens queden diferents degut a que hem parcel·lat la zona verda per tal que cada grup bombolla disposi dels seu espai.

 

Zona de desnivells: pujar, baixar , mantenir l’equilibri,.. treballar el lliure moviment en l’infant.

Espai d’experimentació: On hi ha diferents materials depenent de l’època de l’any que estem. A l’estiu jocs d’aigua, a la tardor capses de fusta amb pinyes, branquillons, fulles ,..per a fer experimentacions,… material que canviem cada setmana.

Espai amb pedres: les pedres permeten fer construccions, apilonar, arrenglerar, còdols rodons perquè els nens no es facin mal amb les arestes. En aquest espai també hi poden haver tubs, caixetes…

Espai per als més petits: un espai tranquil on poden gatejar, seure, tenir joguines al seu abast i alhora poden veure els companys i interactuar-hi.

Espais per desconnectar: simplement espais on els nens es poden relaxar com en una hamaca, en una estructura tipus tipi oberta i amb coixins i contes,.. o també en qualsevol lloc estirats a l’herba. Poden aprendre a desconnectar estirats mirant les fulles dels arbres, els ocells, sentint com canten, veient passar els núvols o simplement no fent res.

El paper de la mestra és la de donar seguretat i observar als infants deixant que ells siguin els protagonistes del seu aprenentatge, donar-los seguretat amb la seva presència però sense interferir en el seu joc. Respectar el joc lliure dels nens, la seva exploració i concentració. Que sigui el nen qui esculli allò que vol fer i amb qui. També és necessari que la mestra tingui cura del material i que el vagi canviant.

Cal tenir present que el pati a l’igual que els altres espais és un element educatiu més.

 

 

PROJECTE ZONA VERDA

Tal com diu Francisco Mora “ s’aprèn allò que s’estima, allò que  produeix resposta emocional positiva en el moment de ser après”. També sabem que l’infant és curiós per naturalesa i que l’aprenentatge dels 0-3 anys és primordial per al seu desenvolupament.

Partint d’aquestes premisses, de la necessitat d’una educació sostenible i dels beneficis demostrats d’un aprenentatge a l’exterior (beneficis físics i psicològics) ens hem decidit a fer un projecte nou agafant el que ja tenim i plantejant-nos nous reptes. Nous reptes amb la implicació de totes les mestres per tal de poder-ho treballar a totes les aules i fer-ne un projecte transversal. També la implicació de la cuinera que és essencial en aquests aprenentatges i tenint com a responsables ( ja que cal dedicar-hi moltes estones i si no hi ha dedicació no hi ha resultats) en Pau que és treballador de la brigada , coneixedor d’aquest món i a qui li agraden molt els infants i  la directora de la llar d’infants , que ja des de sempre ha portat el treball de l’hort.

Sabem que l’infant té afany explorador, es fa preguntes, crea les seves hipòtesis, busca respostes . Nosaltres volem un infant que  pugui intervenir activament i en un futur esdevenir crític.

 

A la Llar d’infants tenim una zona verda de 1700 metres quadrats, un espai idoni per ampliar un projecte basat en la cura de l’entorn, la protecció a la biodiversitat i l’espai verd, el foment d’hàbits de sostenibilitat i propiciar la lliure experimentació i descoberta així com el lliure moviment i la desconnexió.

BIODIVERSITAT I SOSTENIBILITAT:

Creiem que tots som part de la solució, que no hi podem girar l’esquena i que a les escoles hem d’educar per la sostenibilitat i la biodiversitat. Per això i per tal d’afavorir-ho hem apostat per:

  • Ampliar l’ hort ecològic
  • Tenir un compostador
  • ar un hotel d’insectes
  • Instal·lar caixes nius per als ocells
  • Posar menjadores d’ocells

 

L’hort:  un hort ecològic és essencial quan pretenem apropar els infants a la natura i a una alimentació sostenible. Ja fa molts anys que tenim un hort, però se’ns ha quedat petit i volem que els nens hi puguin treballar , observar i experimentar més lliurement i amb més espai. Volem que puguin cuidar l’hort i se’l puguin sentir seu.

Aquest curs ho hem aconseguit! Ara a la primavera hem plantat enciams, cebes, pebrots, carxofes, carbasses, maduixes, carbassons, albergínies i julivert,  verdures que un cop les collim mirarem que en podem fer i les donarem a la Dolors , la cuinera. També hem iniciat una taula de planter i així els infants veuran que allò que plantem , ho trasplantem a l’hort i  acaba a la cuina. Tanquem el cercle.

Disposem d’un hivernacle on sobretot hi guardarem el planter però , com diu en Pau, serà un taller d’experimentació per als nens, veurem que hi podem fer i quins resultats n’aconseguim.

Pretenem que els nens vegin activitat a l’hort durant tot l’any i per tant preparem allò que podem tenir a cada estació.

Hem plantat herbes aromàtiques farigola, romaní, sàlvia, espígol , herbes que  els nens poden cuidar , fer créixer, collir , conèixer per a què les poden utilitzar i acostumar-se a les seves olors. Amb l’espígol en fan colònia, amb la calèndula oli, amb el romaní i farigola rams per olorar, saquets d’olors,…

També hi tenim caputxines, planta amb flor bona per les amanides i amb propietats diürètiques i antibacterianes. Bona companya de tomaqueres , cogombres i enciams ja que té efectes repel·lents sobre la mosca blanca i els pugons.

Cal dir que el lloc escollit per plantar cada hortalissa o herba no és triat a l’atzar sinó que té un per què. Pot ser que a una planta li agradi més el sol, a l’altra enfilar-se, l’altra la posem prop de les tomaqueres pel pugó ,…

També els nens aprenen que les herbes que no utilitzem les arrenquem i en fem un coixí ( també utilitzem palla) sota les hortalisses per tal que el terra aguanti més la humitat i evitar l’aparició de plantes espontànies.

Fem rotació de conreus i seguim el cicle llunar.

Al costat de cada planta hi hem posat un rètol per identificar-les, amb la fotografia i el nom. Així els nens s’hi van familiaritzant.

Cal dir que aprofitem l’hort per fer altres aprenentatges: quina és la planta més alta, de quin color té la flor el carbassó o la maduixera, quina olor ens agrada més , com han de ser els tomàquets per collir-los, sensacions quan toquem i olorem la terra humida, el nom dels insectes que hi ha,…  mil i un aprenentatges que ens permet la natura.

 

 

Garbellar                                                    Remenar

 

 

Plantar                                                      Trasplantar

 

 

Recollir

 

 

 

Petita mostra del que hem treballat aquest curs:

 

 

 

 

 

 

 

 

Compostatge: tenim un compostador (el començarem a utilitzar el proper curs) on els nens hi tiraran algunes de les restes orgàniques que es generen a la cuina i menjador  i els treballadors de la brigada hi tiraran l’herba que tallen, restes de poda, fulles,… tot per tenir terra natural, sense components químics per tal d’utilitzar a l’hort.

El compostador és una bona eina complementària de l’hort que ens serveix per estimular la biodiversitat ja que acull moltes especies descomponedores importantíssimes per al sòl.

 

Hotel d’insectes: els insectes són molt importants en la pol·linització de les plantes i no ens podem arriscar en matar-los amb insecticides. Nosaltres ens hem decidit per un mètode ecològic intervenint en l’ecosistema de l’hort.

Hem fet un hotel d’insectes per tal d’oferir les condicions necessàries als insectes del nostre entorn , que s’hi instal·lin i ens ajudin a controlar el pugó de les plantes que hi tenim. Així també ajudem a la biodiversitat. De mica a mica els insectes aniran ocupant els espais ja que és qüestió de temps que hi trobin el seu lloc. Hi tenim marietes, tisoretes,… que gràcies a la seva alimentació ens ajudaran a mantenir les hortalisses netes de plagues sense utilitzar productes químics moltes vegades perjudicials per al nostre entorn.

 

Els nens fan observació de les diferents cel·les i disposen de lupes. Mica a mica van coneixent els diferents insectes veient-los sense empipar-los.

 

Caixes niu per a la nidificació, observació i coneixement dels ocells i si podem del seu cant.

 

 

 

Menjadores per a ocells: Petites menjadores sobretot amb menjar a l’hivern i  també aigua a l’estiu per tal d’alimentar els ocells i que  nosaltres en puguem seguir amb l’observació directa.

Les hem posat a llocs estratègics per tal que els nens i nenes els puguin veure també des de les aules sense que els ocells s’espantin.

 

ESPAIS DE JOC:

Com diu Francesco Tonucci “jugar per a un infant és retallar un trosset de món i manipular-lo”.

En els espais de joc els nens i nenes practiquen competències socials, motrius, comunicatives,… o sigui els nens gaudeixen, es concentren, dialoguen, aprenen les normes del joc, a guanyar, a perdre, a escollir el que volen fer, a córrer, saltar, lliscar,… a viure tot fent i desfent i això és primordial en la seva educació.

Aquest curs aquest espais ens queden diferents degut a que hem parcel·lat la zona verda per tal que cada grup bombolla disposi dels seu espai.

 

Zona de desnivells: pujar, baixar , mantenir l’equilibri,.. treballar el lliure moviment en l’infant.

Espai d’experimentació: On hi ha diferents materials depenent de l’època de l’any que estem. A l’estiu jocs d’aigua, a la tardor capses de fusta amb pinyes, branquillons, fulles ,..per a fer experimentacions,… material que canviem cada setmana.

Espai amb pedres: les pedres permeten fer construccions, apilonar, arrenglerar, còdols rodons perquè els nens no es facin mal amb les arestes. En aquest espai també hi poden haver tubs, caixetes…

Espai per als més petits: un espai tranquil on poden gatejar, seure, tenir joguines al seu abast i alhora poden veure els companys i interactuar-hi.

Espais per desconnectar: simplement espais on els nens es poden relaxar com en una hamaca, en una estructura tipus tipi oberta i amb coixins i contes,.. o també en qualsevol lloc estirats a l’herba. Poden aprendre a desconnectar estirats mirant les fulles dels arbres, els ocells, sentint com canten, veient passar els núvols o simplement no fent res.

El paper de la mestra és la de donar seguretat i observar als infants deixant que ells siguin els protagonistes del seu aprenentatge, donar-los seguretat amb la seva presència però sense interferir en el seu joc. Respectar el joc lliure dels nens, la seva exploració i concentració. Que sigui el nen qui esculli allò que vol fer i amb qui. També és necessari que la mestra tingui cura del material i que el vagi canviant.

Cal tenir present que el pati a l’igual que els altres espais és un element educatiu més.

 

 

Tal com diu Francisco Mora “ s’aprèn allò que s’estima, allò que  produeix resposta emocional positiva en el moment de ser après”. També sabem que l’infant és curiós per naturalesa i que l’aprenentatge dels 0-3 anys és primordial per al seu desenvolupament.

Partint d’aquestes premisses, de la necessitat d’una educació sostenible i dels beneficis demostrats d’un aprenentatge a l’exterior (beneficis físics i psicològics) ens hem decidit a fer un projecte nou agafant el que ja tenim i plantejant-nos nous reptes. Nous reptes amb la implicació de totes les mestres per tal de poder-ho treballar a totes les aules i fer-ne un projecte transversal. També la implicació de la cuinera que és essencial en aquests aprenentatges i tenint com a responsables ( ja que cal dedicar-hi moltes estones i si no hi ha dedicació no hi ha resultats) en Pau que és treballador de la brigada , coneixedor d’aquest món i a qui li agraden molt els infants i  la directora de la llar d’infants , que ja des de sempre ha portat el treball de l’hort.

Sabem que l’infant té afany explorador, es fa preguntes, crea les seves hipòtesis, busca respostes . Nosaltres volem un infant que  pugui intervenir activament i en un futur esdevenir crític.

 

A la Llar d’infants tenim una zona verda de 1700 metres quadrats, un espai idoni per ampliar un projecte basat en la cura de l’entorn, la protecció a la biodiversitat i l’espai verd, el foment d’hàbits de sostenibilitat i propiciar la lliure experimentació i descoberta així com el lliure moviment i la desconnexió.

BIODIVERSITAT I SOSTENIBILITAT:

Creiem que tots som part de la solució, que no hi podem girar l’esquena i que a les escoles hem d’educar per la sostenibilitat i la biodiversitat. Per això i per tal d’afavorir-ho hem apostat per:

  • Ampliar l’ hort ecològic
  • Tenir un compostador
  • ar un hotel d’insectes
  • Instal·lar caixes nius per als ocells
  • Posar menjadores d’ocells

 

L’hort:  un hort ecològic és essencial quan pretenem apropar els infants a la natura i a una alimentació sostenible. Ja fa molts anys que tenim un hort, però se’ns ha quedat petit i volem que

 

 

 

 

 

IMG_20211005_101602 (2)

PROJECTE ZONA VERDA

Sabem que l’infant és curiós per naturalesa i que l’aprenentatge dels 0-3 anys és primordial per al seu desenvolupament.

Partint d’aquestes premisses, de la necessitat d’una educació sostenible i dels beneficis demostrats d’un aprenentatge a l’exterior (beneficis físics i psicològics) ens hem decidit a fer un projecte nou agafant el que ja tenim i plantejant-nos nous reptes. Nous reptes amb la implicació de totes les mestres per tal de poder-ho treballar a totes les aules i fer-ne un projecte transversal. També la implicació de la cuinera que és essencial en aquests aprenentatges i tenint com a responsables ( ja que cal dedicar-hi moltes estones i si no hi ha dedicació no hi ha resultats) en Pau que és treballador de la brigada , coneixedor d’aquest món i a qui li agraden molt els infants i  la directora de la llar d’infants , que ja des de sempre ha portat el treball de l’hort.

Sabem que l’infant té afany explorador, es fa preguntes, crea les seves hipòtesis, busca respostes . Nosaltres volem un infant que  pugui intervenir activament i en un futur esdevenir crític.

A la Llar d’infants tenim una àmplia zona verda, un espai idoni per ampliar un projecte basat en la cura de l’entorn, la protecció a la biodiversitat i l’espai verd, el foment d’hàbits de sostenibilitat i propiciar la lliure experimentació i descoberta així com el lliure moviment i la desconnexió.

BIODIVERSITAT I SOSTENIBILITAT:

Creiem que tots som part de la solució, que no hi podem girar l’esquena i que a les escoles hem d’educar per la sostenibilitat i la biodiversitat. Per això i per tal d’afavorir-ho hem apostat per:

  • Ampliar l’ hort ecològic
  • Tenir un compostador
  • Crear un hotel d’insectes
  • Instal·lar caixes nius per als ocells
  • Posar menjadores d’ocells

 

L’hort:  un hort ecològic és essencial quan pretenem apropar els infants a la natura i a una alimentació sostenible. Ja fa molts anys que tenim un hort, però se’ns ha quedat petit i volem que els nens hi puguin treballar , observar i experimentar més lliurement i amb més espai. Volem que puguin cuidar l’hort i se’l puguin sentir seu.

A la primavera hem plantat enciams, cebes, pebrots, carxofes, carbasses, maduixes, carbassons, albergínies i julivert,  verdures que un cop les collim mirarem que en podem fer i les donarem a la Dolors , la cuinera. També hem iniciat una taula de planter i així els infants veuran que allò que plantem , ho trasplantem a l’hort i  acaba a la cuina. Tanquem el cercle.

Disposem d’un hivernacle on sobretot hi guardarem el planter.

Pretenem que els nens vegin activitat a l’hort durant tot l’any i per tant preparem allò que podem tenir a cada estació.

Hem plantat herbes aromàtiques farigola, romaní, sàlvia, espígol , herbes que  els nens poden cuidar , fer créixer, collir , conèixer per a què les poden utilitzar i acostumar-se a les seves olors. Amb l’espígol en fan colònia, amb la calèndula oli, amb el romaní i farigola rams per olorar, saquets d’olors,…

Finalment també hi tenim caputxines, planta amb flor bona per les amanides i amb propietats diürètiques i antibacterianes. Bona companya de tomaqueres , cogombres i enciams ja que té efectes repel·lents sobre la mosca blanca i els pugons.

Cal dir que el lloc escollit per plantar cada hortalissa o herba no és triat a l’atzar sinó que té un per què. Pot ser que a una planta li agradi més el sol, a l’altra enfilar-se, l’altra la posem prop de les tomaqueres pel pugó ,…

També els nens aprenen que les herbes que no utilitzem les arrenquem i en fem un coixí ( també utilitzem palla) sota les hortalisses per tal que el terra aguanti més la humitat i evitar l’aparició de plantes espontànies.

Al costat de cada planta hi hem posat un rètol per identificar-les, amb la fotografia i el nom. Així els nens s’hi van familiaritzant.

Cal dir que aprofitem l’hort per fer altres aprenentatges: quina és la planta més alta, de quin color té la flor el carbassó o la maduixera, quina olor ens agrada més , com han de ser els tomàquets per collir-los, sensacions quan toquem i olorem la terra humida, el nom dels insectes que hi ha,…  mil i un aprenentatges que ens permet la natura.

 

 

Garbellar                                                    Remenar

 

 

Plantar                                                      Trasplantar

 

 

Recollir

 

 

 

Petita mostra del que hem treballat aquest curs:

 

 

 

 

 

 

 

 

Compostatge: tenim un compostador (el començarem a utilitzar el proper curs) on els nens hi tiraran algunes de les restes orgàniques que es generen a la cuina i menjador  i els treballadors de la brigada hi tiraran l’herba que tallen, restes de poda, fulles,… tot per tenir terra natural, sense components químics per tal d’utilitzar a l’hort.

El compostador és una bona eina complementària de l’hort que ens serveix per estimular la biodiversitat ja que acull moltes especies descomponedores importantíssimes per al sòl.

 

Hotel d’insectes: els insectes són molt importants en la pol·linització de les plantes i no ens podem arriscar en matar-los amb insecticides. Nosaltres ens hem decidit per un mètode ecològic intervenint en l’ecosistema de l’hort.

Hem fet un hotel d’insectes per tal d’oferir les condicions necessàries als insectes del nostre entorn , que s’hi instal·lin i ens ajudin a controlar el pugó de les plantes que hi tenim. Així també ajudem a la biodiversitat. De mica a mica els insectes aniran ocupant els espais ja que és qüestió de temps que hi trobin el seu lloc. Hi tenim marietes, tisoretes,… que gràcies a la seva alimentació ens ajudaran a mantenir les hortalisses netes de plagues sense utilitzar productes químics moltes vegades perjudicials per al nostre entorn.

 

Els nens fan observació de les diferents cel·les i disposen de lupes. Mica a mica van coneixent els diferents insectes veient-los sense empipar-los.

 

Caixes niu per a la nidificació, observació i coneixement dels ocells i si podem del seu cant.

 

 

 

Menjadores per a ocells: Petites menjadores sobretot amb menjar a l’hivern i  també aigua a l’estiu per tal d’alimentar els ocells i que  nosaltres en puguem seguir amb l’observació directa.

Les hem posat a llocs estratègics per tal que els nens i nenes els puguin veure també des de les aules sense que els ocells s’espantin.

 

ESPAIS DE JOC:

Com diu Francesco Tonucci “jugar per a un infant és retallar un trosset de món i manipular-lo”.

En els espais de joc els nens i nenes practiquen competències socials, motrius, comunicatives,… o sigui els nens gaudeixen, es concentren, dialoguen, aprenen les normes del joc, a guanyar, a perdre, a escollir el que volen fer, a córrer, saltar, lliscar,… a viure tot fent i desfent i això és primordial en la seva educació.

Aquest curs aquest espais ens queden diferents degut a que hem parcel·lat la zona verda per tal que cada grup bombolla disposi dels seu espai.

 

Zona de desnivells: pujar, baixar , mantenir l’equilibri,.. treballar el lliure moviment en l’infant.

Espai d’experimentació: On hi ha diferents materials depenent de l’època de l’any que estem. A l’estiu jocs d’aigua, a la tardor capses de fusta amb pinyes, branquillons, fulles ,..per a fer experimentacions,… material que canviem cada setmana.

Espai amb pedres: les pedres permeten fer construccions, apilonar, arrenglerar, còdols rodons perquè els nens no es facin mal amb les arestes. En aquest espai també hi poden haver tubs, caixetes…

Espai per als més petits: un espai tranquil on poden gatejar, seure, tenir joguines al seu abast i alhora poden veure els companys i interactuar-hi.

Espais per desconnectar: simplement espais on els nens es poden relaxar com en una hamaca, en una estructura tipus tipi oberta i amb coixins i contes,.. o també en qualsevol lloc estirats a l’herba. Poden aprendre a desconnectar estirats mirant les fulles dels arbres, els ocells, sentint com canten, veient passar els núvols o simplement no fent res.

El paper de la mestra és la de donar seguretat i observar als infants deixant que ells siguin els protagonistes del seu aprenentatge, donar-los seguretat amb la seva presència però sense interferir en el seu joc. Respectar el joc lliure dels nens, la seva exploració i concentració. Que sigui el nen qui esculli allò que vol fer i amb qui. També és necessari que la mestra tingui cura del material i que el vagi canviant.

Cal tenir present que el pati a l’igual que els altres espais és un element educatiu més.

 

 

PROJECTE ZONA VERDA

Tal com diu Francisco Mora “ s’aprèn allò que s’estima, allò que  produeix resposta emocional positiva en el moment de ser après”. També sabem que l’infant és curiós per naturalesa i que l’aprenentatge dels 0-3 anys és primordial per al seu desenvolupament.

Partint d’aquestes premisses, de la necessitat d’una educació sostenible i dels beneficis demostrats d’un aprenentatge a l’exterior (beneficis físics i psicològics) ens hem decidit a fer un projecte nou agafant el que ja tenim i plantejant-nos nous reptes. Nous reptes amb la implicació de totes les mestres per tal de poder-ho treballar a totes les aules i fer-ne un projecte transversal. També la implicació de la cuinera que és essencial en aquests aprenentatges i tenint com a responsables ( ja que cal dedicar-hi moltes estones i si no hi ha dedicació no hi ha resultats) en Pau que és treballador de la brigada , coneixedor d’aquest món i a qui li agraden molt els infants i  la directora de la llar d’infants , que ja des de sempre ha portat el treball de l’hort.

Sabem que l’infant té afany explorador, es fa preguntes, crea les seves hipòtesis, busca respostes . Nosaltres volem un infant que  pugui intervenir activament i en un futur esdevenir crític.

 

A la Llar d’infants tenim una zona verda de 1700 metres quadrats, un espai idoni per ampliar un projecte basat en la cura de l’entorn, la protecció a la biodiversitat i l’espai verd, el foment d’hàbits de sostenibilitat i propiciar la lliure experimentació i descoberta així com el lliure moviment i la desconnexió.

BIODIVERSITAT I SOSTENIBILITAT:

Creiem que tots som part de la solució, que no hi podem girar l’esquena i que a les escoles hem d’educar per la sostenibilitat i la biodiversitat. Per això i per tal d’afavorir-ho hem apostat per:

  • Ampliar l’ hort ecològic
  • Tenir un compostador
  • ar un hotel d’insectes
  • Instal·lar caixes nius per als ocells
  • Posar menjadores d’ocells

 

L’hort:  un hort ecològic és essencial quan pretenem apropar els infants a la natura i a una alimentació sostenible. Ja fa molts anys que tenim un hort, però se’ns ha quedat petit i volem que els nens hi puguin treballar , observar i experimentar més lliurement i amb més espai. Volem que puguin cuidar l’hort i se’l puguin sentir seu.

Aquest curs ho hem aconseguit! Ara a la primavera hem plantat enciams, cebes, pebrots, carxofes, carbasses, maduixes, carbassons, albergínies i julivert,  verdures que un cop les collim mirarem que en podem fer i les donarem a la Dolors , la cuinera. També hem iniciat una taula de planter i així els infants veuran que allò que plantem , ho trasplantem a l’hort i  acaba a la cuina. Tanquem el cercle.

Disposem d’un hivernacle on sobretot hi guardarem el planter però , com diu en Pau, serà un taller d’experimentació per als nens, veurem que hi podem fer i quins resultats n’aconseguim.

Pretenem que els nens vegin activitat a l’hort durant tot l’any i per tant preparem allò que podem tenir a cada estació.

Hem plantat herbes aromàtiques farigola, romaní, sàlvia, espígol , herbes que  els nens poden cuidar , fer créixer, collir , conèixer per a què les poden utilitzar i acostumar-se a les seves olors. Amb l’espígol en fan colònia, amb la calèndula oli, amb el romaní i farigola rams per olorar, saquets d’olors,…

També hi tenim caputxines, planta amb flor bona per les amanides i amb propietats diürètiques i antibacterianes. Bona companya de tomaqueres , cogombres i enciams ja que té efectes repel·lents sobre la mosca blanca i els pugons.

Cal dir que el lloc escollit per plantar cada hortalissa o herba no és triat a l’atzar sinó que té un per què. Pot ser que a una planta li agradi més el sol, a l’altra enfilar-se, l’altra la posem prop de les tomaqueres pel pugó ,…

També els nens aprenen que les herbes que no utilitzem les arrenquem i en fem un coixí ( també utilitzem palla) sota les hortalisses per tal que el terra aguanti més la humitat i evitar l’aparició de plantes espontànies.

Fem rotació de conreus i seguim el cicle llunar.

Al costat de cada planta hi hem posat un rètol per identificar-les, amb la fotografia i el nom. Així els nens s’hi van familiaritzant.

Cal dir que aprofitem l’hort per fer altres aprenentatges: quina és la planta més alta, de quin color té la flor el carbassó o la maduixera, quina olor ens agrada més , com han de ser els tomàquets per collir-los, sensacions quan toquem i olorem la terra humida, el nom dels insectes que hi ha,…  mil i un aprenentatges que ens permet la natura.

 

 

Garbellar                                                    Remenar

 

 

Plantar                                                      Trasplantar

 

 

Recollir

 

 

 

Petita mostra del que hem treballat aquest curs:

 

 

 

 

 

 

 

 

Compostatge: tenim un compostador (el començarem a utilitzar el proper curs) on els nens hi tiraran algunes de les restes orgàniques que es generen a la cuina i menjador  i els treballadors de la brigada hi tiraran l’herba que tallen, restes de poda, fulles,… tot per tenir terra natural, sense components químics per tal d’utilitzar a l’hort.

El compostador és una bona eina complementària de l’hort que ens serveix per estimular la biodiversitat ja que acull moltes especies descomponedores importantíssimes per al sòl.

 

Hotel d’insectes: els insectes són molt importants en la pol·linització de les plantes i no ens podem arriscar en matar-los amb insecticides. Nosaltres ens hem decidit per un mètode ecològic intervenint en l’ecosistema de l’hort.

Hem fet un hotel d’insectes per tal d’oferir les condicions necessàries als insectes del nostre entorn , que s’hi instal·lin i ens ajudin a controlar el pugó de les plantes que hi tenim. Així també ajudem a la biodiversitat. De mica a mica els insectes aniran ocupant els espais ja que és qüestió de temps que hi trobin el seu lloc. Hi tenim marietes, tisoretes,… que gràcies a la seva alimentació ens ajudaran a mantenir les hortalisses netes de plagues sense utilitzar productes químics moltes vegades perjudicials per al nostre entorn.

 

Els nens fan observació de les diferents cel·les i disposen de lupes. Mica a mica van coneixent els diferents insectes veient-los sense empipar-los.

 

Caixes niu per a la nidificació, observació i coneixement dels ocells i si podem del seu cant.

 

 

 

Menjadores per a ocells: Petites menjadores sobretot amb menjar a l’hivern i  també aigua a l’estiu per tal d’alimentar els ocells i que  nosaltres en puguem seguir amb l’observació directa.

Les hem posat a llocs estratègics per tal que els nens i nenes els puguin veure també des de les aules sense que els ocells s’espantin.

 

ESPAIS DE JOC:

Com diu Francesco Tonucci “jugar per a un infant és retallar un trosset de món i manipular-lo”.

En els espais de joc els nens i nenes practiquen competències socials, motrius, comunicatives,… o sigui els nens gaudeixen, es concentren, dialoguen, aprenen les normes del joc, a guanyar, a perdre, a escollir el que volen fer, a córrer, saltar, lliscar,… a viure tot fent i desfent i això és primordial en la seva educació.

Aquest curs aquest espais ens queden diferents degut a que hem parcel·lat la zona verda per tal que cada grup bombolla disposi dels seu espai.

 

Zona de desnivells: pujar, baixar , mantenir l’equilibri,.. treballar el lliure moviment en l’infant.

Espai d’experimentació: On hi ha diferents materials depenent de l’època de l’any que estem. A l’estiu jocs d’aigua, a la tardor capses de fusta amb pinyes, branquillons, fulles ,..per a fer experimentacions,… material que canviem cada setmana.

Espai amb pedres: les pedres permeten fer construccions, apilonar, arrenglerar, còdols rodons perquè els nens no es facin mal amb les arestes. En aquest espai també hi poden haver tubs, caixetes…

Espai per als més petits: un espai tranquil on poden gatejar, seure, tenir joguines al seu abast i alhora poden veure els companys i interactuar-hi.

Espais per desconnectar: simplement espais on els nens es poden relaxar com en una hamaca, en una estructura tipus tipi oberta i amb coixins i contes,.. o també en qualsevol lloc estirats a l’herba. Poden aprendre a desconnectar estirats mirant les fulles dels arbres, els ocells, sentint com canten, veient passar els núvols o simplement no fent res.

El paper de la mestra és la de donar seguretat i observar als infants deixant que ells siguin els protagonistes del seu aprenentatge, donar-los seguretat amb la seva presència però sense interferir en el seu joc. Respectar el joc lliure dels nens, la seva exploració i concentració. Que sigui el nen qui esculli allò que vol fer i amb qui. També és necessari que la mestra tingui cura del material i que el vagi canviant.

Cal tenir present que el pati a l’igual que els altres espais és un element educatiu més.

 

 

Tal com diu Francisco Mora “ s’aprèn allò que s’estima, allò que  produeix resposta emocional positiva en el moment de ser après”. També sabem que l’infant és curiós per naturalesa i que l’aprenentatge dels 0-3 anys és primordial per al seu desenvolupament.

Partint d’aquestes premisses, de la necessitat d’una educació sostenible i dels beneficis demostrats d’un aprenentatge a l’exterior (beneficis físics i psicològics) ens hem decidit a fer un projecte nou agafant el que ja tenim i plantejant-nos nous reptes. Nous reptes amb la implicació de totes les mestres per tal de poder-ho treballar a totes les aules i fer-ne un projecte transversal. També la implicació de la cuinera que és essencial en aquests aprenentatges i tenint com a responsables ( ja que cal dedicar-hi moltes estones i si no hi ha dedicació no hi ha resultats) en Pau que és treballador de la brigada , coneixedor d’aquest món i a qui li agraden molt els infants i  la directora de la llar d’infants , que ja des de sempre ha portat el treball de l’hort.

Sabem que l’infant té afany explorador, es fa preguntes, crea les seves hipòtesis, busca respostes . Nosaltres volem un infant que  pugui intervenir activament i en un futur esdevenir crític.

 

A la Llar d’infants tenim una zona verda de 1700 metres quadrats, un espai idoni per ampliar un projecte basat en la cura de l’entorn, la protecció a la biodiversitat i l’espai verd, el foment d’hàbits de sostenibilitat i propiciar la lliure experimentació i descoberta així com el lliure moviment i la desconnexió.

BIODIVERSITAT I SOSTENIBILITAT:

Creiem que tots som part de la solució, que no hi podem girar l’esquena i que a les escoles hem d’educar per la sostenibilitat i la biodiversitat. Per això i per tal d’afavorir-ho hem apostat per:

  • Ampliar l’ hort ecològic
  • Tenir un compostador
  • ar un hotel d’insectes
  • Instal·lar caixes nius per als ocells
  • Posar menjadores d’ocells

 

L’hort:  un hort ecològic és essencial quan pretenem apropar els infants a la natura i a una alimentació sostenible. Ja fa molts anys que tenim un hort, però se’ns ha quedat petit i volem que

 

 

 

 

 

IMG_20211005_101602 (2)